27 Eyl 2011

Gündüz Vassaf- Cehenneme Övgü

Dün akşam Gündüz Vassaf’ın Cehenneme Övgü kitabını bitirdim.
Kaç zamandır başladığım ve devam ettiğim Nietzche eksenindeki yazarlar seyahatimde, bir süredir içinde bulunduğum Oruç Aruoba vagonuna bir kitaplığına ara verdim ve bu kitabı okudum. Kitabın arkasında Oruç Aruoba’nın notunun olduğunu da belirtmek isterim ama…
Cehenneme Övgü ve Gündelik Hayatta Totalitarizm. Kitabın adı.
Ne mi anlatıyor? Gündelik hayatta totalitarizmi…
En sevmediğim sorulardan bir tanesi, bir kitabı okuyup bitirdiğimde ve bunu bir arkadaşımla paylaştığımda, “Kitap neyi anlatıyor? ”sorusudur.
Far görmüş kedi gibi kalırım. Ne diyeceğimi bilemem. Sıcak basar. Terlerim. Frappe varsa getirin derim.
Velhasıl, burada kitabın ne anlattığını paylaşmayacağımı sanırım anladınız.
Bunun yerine, sizlere kitapta altını çizdiğim birkaç cümleyi paylaşacağım.
Her zaman dediğim gibi, gerisi sadece master card.
“Konuşmak, “geçici bir ölümsüzlük” peşinde boşu boşuna koşmaktır. “Ben varım” çığlığıdır bu.”
“Gerçekten denetleyemediğim tek şey olan düşlerimizi de ya unutur ya da bastırırız.”
“Özgürlük, güç merkezleri tarafından sunulan şıklardan birini, özgürce seçmekle sınırlı.”
“Kaba totaliter toplumlarda, bilgilendirilmiş bir halk, yönetimin varlığını tehdit eder. Rafine totaliter toplumlarda ise, kendisine bilgi verildiğini vehmeden bir halk, iktidar yapısının devamlılığını sağlamak için elzemdir.”
“Özgürlük savaşı, elimizde olanları koruma ve saflığı bozulmamış deneyimlerimizi gelecek kuşaklara aktarma çabası olacaktır.
Yazmak, kaydetmek ve yazdıklarımız üzerine düşünmek önemli. Bilgi ve haber selinin tutsaklığından ancak kendi haber ve düşüncelerimizi yazmakla, paylaşmakla, kurtulabiliriz. Özel olaylara ve düşüncelere ilişkin günceler, hatıra defterleri tutabilir, bant kayıtları yapabiliriz. Bu yalnız, olup bitenler üzerine düşünme olanağını bize sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda, gelecek kuşaklara bizler tarafından hazırlanmış bir açıklama niteliği taşıyacaktır.”
*** Kitabın bu bölümünü okumadan bir gün önce veya aynı gün, şu an için tam hatırlayamıyorum, Ahmet Kaya ile ilgili “Keşke Yapmasaydım” adı altında bir yazı yazmış ve bunu gelecek kuşakların ders alması adına yazdığımı belirtmiştim. Yazıyı okuyunca bir an için dondum. Beni seyreden var mı diyerek dört bir yanıma baktım. Gözlerimi kapadım, kalbime baktım. Burada yazar ne anlatmak istemişse, ben o düşünceler ile, ilgili yazıyı yazmıştım. Hadi gelin buna rastlantı deyin. EA
“ Seçmek, tüketim maddelerinin günlük tüketiminde durmadan yinelenen, takviye edilen bir eylemdir. Hayatta seçtiğimiz şeylerin, çoğu bir alışveriş merkezinden satın aldıklarımızdır. Bir Kuzey Amerikalının bir alışveriş merkezinde bir saat içinde yaptığı seçim sayısı, bir Asyalı köylünün ömrü boyunca yaptığı seçim sayısından çok daha fazladır muhtemelen”

“ Taraf seçmek, insanı gelişmekten, denemeler yapmaktan, iletişim kurmaktan alıkoyar”
“Yaşamın amacı, ölünceye kadar yaşamaktır”




1 yorum:

  1. Ilk yorum benden olsun. Hic cocuk yapmak uzerine dusundunmu ? O da elindekileri koruma ve deneyimlerini Gelecek kusaklara aktarma savasidir. Hem dusunmeye vaktin de kalmaz. En onemlisi ise oldukten sonra da yasamaya devam edersin... Yasemin...

    YanıtlaSil